Copyright 2020 - Liszt Ferenc Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

logomenza1Menő menza az iskolában – „Ételed az életed”

Az EFOP-1.8.5-17-2017. azonosítószámú „Menő menzák az iskolákban – Egészséges étkezést és életstílust népszerűsítő programok” elnevezésű projekt a Liszt Ferenc Német Nemzetiségi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában 2018. január – december között valósult meg, a „Mecseknádasdi Iskoláért” Alapítvány által benyújtott sikeres pályázatnak köszönhetően. A program célja az egészséges életmód kialakításához szükséges kulcskompetenciák fejlesztése, szemléletformálás. Célul tűztük ki, hogy a gyerekeket megismertessük a zöldségek, gyümölcsök, fűszerek jelentőségével, megismerjék ezek ízét, illatát, felhasználási módját, hisz így gazdagabb ízvilágú ételeket készíthetnek majd a szülők segítségével. Fontos, hogy a fiatalok rostban gazdag, egészséges ételeket, gyümölcsöket is fogyasszanak.

A projekt szakmai megvalósítása során nagy hangsúlyt fektettünk az ismeretterjesztő és szemléletformáló programok megszervezésére és megtartására. A köznevelésben részt vevő gyerekek egészséges táplálkozással kapcsolatos ismereteinek bővítése, egészségkultúrájuk fejlesztése érdekében a 2018. év során dietetikus közreműködésével előadások kerültek megrendezésre. Emellett egyéni és csoportos dietetikai tanácsadások keretében mérhették fel a tanulók, a szülők, iskolai dolgozók, konyhai dolgozók egészségi állapotukat, és kaptak tanácsot az egészségesebb életmód bevezetésére.

A szemléletformálás, az egészséges táplálkozás és életmód népszerűsítése érdekében kreatív programokon, versenyeken vettek részt diákjaink.

Hiszünk abban, hogy a változatos programok megszervezésével már gyerekkorban megtapasztalhatták, az egészséges ételek jelentőségét, a táplálkozás mellett a testi és lelki egészség fontosságát. A programokat úgy állítottuk össze, hogy az első ütemben a teremben, játékos formában egyfajta rávezetésként hangolódjanak rá a gyerekek az egészséges étkezés jelentőségére. Rajzoljanak, ismerjék meg a zöldségeket, gyümölcsöket képekről, ismerkedjenek a bennük rejlő vitaminok szerepével.

Elsőként a zöldségek, gyümölcsök jelentőségével ismerkedhettek meg tanulóink. Alsó tagozatosaink élvezettel keresgéltek a betűhalmaz között értelmes szavakat, rajzolták le kedvenc gyümölcseiket. A lelkesedés akkor volt a legnagyobb, mikor a gyerekek salátát készíthettek és meg is ehették azt.

A második ütemben sokat voltunk „terepen”. A természetben sokszor elmegyünk, olyan növények mellett, melyeket akár meg is ehetnénk, vagy fűszerként, ízesítésre is használhatnánk.

Érdekes volt megfigyelni, hogy tanulóink milyen nyitottak voltak az új dolgok elsajátítására. A séták alkalmával, egymással versenyezve gyűjtöttek növényeket és készítettek szebbnél szebb alkotásokat. A gyerekek fogékonyak voltak az újra, élvezettel ismerkedtek a népi gyógyászatban használatos, valamint étkezéshez egyaránt felhasználható növényekkel, melyeket eddig gyomnövénynek hittek. Készítettünk növényhatározót, memóriajátékot, növényszőnyeget. Szebbnél szebb plakátokon készült ceruzarajz az egyes növényekről. A gyógynövényekkel illatuk alapján felismerő játékot játszottunk, Népszerű volt a tanulók körében a megfigyelt növények tulajdonságaik, jellemzőik alapján a barkochba játék, vagy a „Ki vagyok én” című játék.

Meghívtunk egy gyógyszerészt, aki a gyógyteák hatásairól tartott érdekes előadást és teakóstolót. Egy helyi méhész is ellátogatott hozzánk, aki a méhészkedésről mesélt. Az interaktív előadást követően a gyerekek többféle mézet kóstolhattak. A tanulók nagyon lelkesen készítettek a megismert növényekből fűszervajat és mártogatóst, melyet zöldségekkel fogyasztottak el. Megfigyeltettük velük azt is, hogy egyszerű és egészséges alapanyagokkal ízletes, teljes értékű, laktató ételeket lehet elkészíteni.

Egészséges táplálkozás népszerűsítése program keretében a következő hónapokban célunk volt, hogy a gyerekek előzetes ismereteiket felhasználva a gyakorlatban is kipróbálhassák az egészséges ételkészítést. Célunk az volt, hogy a tanulóknak mutassuk be azt, hogy a már számukra is ismert ételeket el lehet készíteni egészséges alapanyagokból úgy, hogy annak ugyanolyan élvezeti értéke marad.

Előadás keretén belül megismertettük a gyerekekkel a főbb táplálékcsoportokat. A táplálékpiramist már jól ismerik a környezetismeret, illetve technika órákról is. Közös főzési akcióval szerettük volna bemutatni a gyermekeknek azt, hogy ami egészséges, az lehet nagyon finom is. Első alkalommal kemencében lepényt sütöttünk. A lepényt teljes kiőrlésű lisztből készítettük és fűszernövényekkel ízesítettük. A gyerekeknek nagyon ízlett az elkészült étel. Következő alkalommal zabkekszet készítettünk, melyet levendulával ízesítettünk. A gyerekek nagy örömére bográcsban babgulyást is készítettünk. Ebben az volt az érdekes, hogy rengeteg zöldséget tettünk bele, melyet természetesen a gyerekek tisztítottak, aprítottak. Az egyes ételek elkészítése után, mielőtt azokat elfogyasztottuk, megterítettünk. Ilyenkor külön kitértünk a terítés szabályaira, az étkezéssel kapcsolatos etikettre. A gyerekek nagyon élvezték ezeket az alkalmakat.

Miután mindenki egy mappát kapott, amelybe kézzel leírt recepteket rendezték a gyerekek. Mivel ez a fajta tevékenység a gyerekek körében annyira népszerű, ezért ezt folytatni szeretnénk. Elképzelésük szerint néhány alkalom után a gyerekeknek már egy kész receptfüzetük lesz, jó néhány egészséges recepttel.

Bízunk benne, hogy a szemléletformálás sikerült. A tanulók olyan ismeretanyagot kaptak, amelyek az egészséges táplálkozásra, az egészséges környezetre, az egészséges nevelésre is felhívták a figyelmet.

Az év során magas ágyás formájában fűszerkertet alakítottunk ki, ahol a fűszernövényeket feliratozva helyeztük el, hogy a tanulók nap, mint nap szembesüljenek vele, feltételezve, hogy így jobban rögzül a fűszerek neve, képe. Amint megerősödnek a növények, vihetnek belőle otthonukba, hogy a salátákat, ételeket a saját nevelésű fűszerekkel ízesíthessék. Természetesen a tanórákon, különböző projekteken készített ételekhez is innen szeretnénk majd a jövőben felhasználni a fűszereket.

A pályázat lehetőséget biztosított a napközi otthonos konyha felújítására is. Diákjaink szebb körülmények között, új asztalokon és székeken, új tányérokon és evőeszközökkel fogyaszthatják el a felújított konyhában készült finom ételeket.

Egészségnapok keretében tágabb környezetünket is bevontuk az egészségre nevelésbe, melyeken új tudás megszerzése mellett, tapasztalatokat is cserélhettek a résztvevők. Finom falatkákat kóstolhattak, gyümölcssalátát készítettek, recepteket cserélhettek.

A Liszt Ferenc Német Nemzetiségi Általános Iskola és AMI 19,5 millió forintos pályázati keretösszegből 100 százalékos támogatással valósította meg a Menő menza projektet. Köszönjük a projektben részt vevő diákoknak, szülőknek, kollégáknak, konyhai dolgozóknak!

logomenza2

Pillanatképek:

m20181130 04

m20180427 02

m20180519 3

m20180519 4

m20180520 01

 m20180520 04

m20180608 02

m20180612 01

m20180612 04

m20181130 04